25 listopad 2019

Król - recenzja filmu

Król to druga w ciągu roku, po Królu wyjętym spod prawa, wielkobudżetowa produkcja dystrybuowana przez Netflixa, lawirująca wokół losów młodego, średniowiecznego monarchy. Na całe szczęście pomimo to oba filmy nie łączy wszak wiele; dictum sprzed roku jest bowiem szybkie, ckliwe oraz naiwne, tegoroczny obraz - przeciwnie. I choć nie pozbawioną wad, Król jest toteż wypowiedzią względnie udaną, wartą dania szansy.
REKLAMA
Spoilery.

Korzenie fabuły Króla luźno sięgają tzw. drugiej tetralogii Williama Shakespeare’a, a zatem: Ryszarda II, Henryka IV, części 1, Henryka IV, części 2, a także Henryka V. Luźno, bo ponad wszystko, scenarzyści adaptacji - Joel Edgerton i David Michôd (także reżyser obrazu) - nie korzystają w niej z języka dramaturga. W zamian niego bohaterowie dziełka posługują się mową mieszaną: archaiczno-współczesną. Boć dialogi są napisane dobrze, nie jest to jednakże bezdyskusyjny defekt filmu. Fakt jednak, iż nie zawsze zachowuje on swój wyraźnie zamierzony, realistyczny sznyt - owym minusem już jest. Półśrodki, z jakich korzystają twórcy Króla, orbitują zaś naokół całej jego składni. Dialogi, zachowanie bohaterów czy mise en scene obrazu zanadto polegają na formule. To powoduje, że film nigdy nie staje się czymś ponad jego dobre, pojedyncze momenty. Bo jest ich w nim jednak sporo, skutecznie utrzymuje uwagę widza. Egzemplifikacją realistycznych chwil jest, chociażby oblężenie Harfleur - wyzbyte z efekciarstwa, powolne, dające dostateczne zrozumienie wojny z innej - niebitewnej jej strony jest wszak zarazem plusem, jak i felerem dictum; jak dużą ilość scen Króla i ją nie omijają, albowiem wspomniane, nieznośne uproszczenia.

W swoim narracyjnym centrum Król jest historią początkowych dni rządów Henryka V. I choć ów kontekst jest istotny, kluczowym elementem obrazu zdaje się nie on, a ideologia, jaką kieruje się tytułowy bohater. Tę najlepiej oddaje zaś jego rozmowa z przyszłą żoną, Katarzyną, której to wyznaje: „Niczego od ciebie nie żądam. Jedynie byś była zawsze ze mną szczera”. (I nie są to czcze słowa). Tymże wypowiedzianym tuż przed końcem filmu zdaniom, sam Henryk jest lojalny poprzez swoją postawę przez całą treść wypowiedzi. Gdy ad exaplum zaangażowany w wojnę z Francją, ma podjąć kardynalną decyzję o losach bitwy, o radę prosi nikogo innego, jak Falstaffa - bezceremonialnego kompana od pijatyk, który umiejętnie domniemywa przebieg batalii, przez co Henryk odnosi w niej zwycięstwo. Mimo tego młody król musi jednak przełknąć gorzką pigułkę. Powody wyrządzenia przezeń kampanii przeciwko Francuzom, okazują się, albowiem fałszywe i niegodne. Jego szlachetne idee przegrywają więc z prozą życia.

Jako film o tragizmie egzystencji Król jest precyzyjną i jasną obserwacją: nawet szlachetna oraz potężna osoba nie zdławi otaczających ją parszywych realiów - owe wreszcie wyjdą z ukrycia, objawią się, i dotkliwie dadzą o sobie znać. (Podobieństw do sytuacji Henryka nie trzeba szukać rzecz jasna ze świecą w obecnych administracjach rządowych na całym świecie; bez dwóch zdań, tenże sardoniczny, jak też uniwersalny wydźwięk obrazu, jest toteż jego highlightem). Plusem filmu są na dobitek role aktorskie. Timothée Chalamet sprawnie ciągnie wózek zwany protagonistą, a Joel Edgerton przyzwoicie wypada w charakterze Falstaffa. Wzruszając ramionami nie da się znów przejść obok ciekawej interpretacji Delfina w wykonaniu Roberta Pattinsona. Sceny z nim, księciem Francji wprowadzają do dictum aurę humoru i absurdu. Niechby tylko owych komponentów było w filmie więcej, niestety.

William Shakespeare bezwzględnie przeinaczał prawdę historyczną w swoich dziełach. Jego wizja Ryszarda III jako osoby ucieleśniającej wszelkie zło w pierwszej teatrologii, przez lata roztaczała zły pijar angielskiego włodarza. Szczęśliwie, krzywdzącą jego reputację - kultywowaną także przez historyków, udanie zdemaskowała między innymi Josephine Tey w doskonałej Córce czasu: „Historycy to ludziem który wydają się pozbawieni rozeznania co do prawdopodobieństwa danej sytuacji. Robią wrażenie, jakby patrzyli na teatr cieni, gdzie dwuwymiarowe postacie poruszają się na dalekim tle”. Albowiem  w Królu - mimo bycia apologią prawdy, blefu nie brakuje, obraz lekko się chwieje. W tym przypadku warto być jednak wyrozumiałym - ów król nie jest boć, i przyznaję to szczerze, całkiem nagi.

P.S. Więź Henryka V i Falstaffa wybitnie ukazuje Chimes at midnight Orsona Wellesa z 1965 roku. Najlepszy film Szekspirowski, jaki powstał.  
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez we Włocławku

kiedy
2020-01-02 19:00
miejsce
Centrum Kultury Browar B,...
wstęp biletowany
kiedy
2020-01-05 16:00
miejsce
Teatr Impresaryjny, Włocławek, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2020-01-05 19:00
miejsce
Teatr Impresaryjny, Włocławek, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2020-01-23 19:00
miejsce
Centrum Kultury Browar B,...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.